بررسی ساختاری و فنی مجسمه های سفالی ایلام میانه با تاکید بر بازنگری وضعیت حفاظتی و مرمتی مجسمه شیر – عقاب یافته شده از محوطه چغازنبیل
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده معماری و هنر
- نویسنده الهام فکری نژاد طهرانی
- استاد راهنما مهناز عبدالله خان گرجی رضا وحیدزاده
- سال انتشار 1391
چکیده
چغازنبیل از اولین آثاری است که در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو ثبت شده است . از اینرو این بنا در جهان اثری شناخته شده است و مطالعه برروی آن و اشیاء یافت شده از این محوطه حائز اهمیت می باشد . مجسمه شیر-عقاب یافته شده از محوطه چغازنبیل بدلیل آسیبهای زیاد ، برای نگهداری و نمایش اقدامات حفاظتی و مرمتی بر روی آن ضرورت داشت . در این پژوهش به منظور تخمین دمای پخت سفال ، از آزمایش باز پخت قطعات جداشده از بدنه مجسمه و برای شناسایی ترکیبات سفال بدنه ، از آزمایش دستگاهی xrd بهره گرفته شد . همچنین بطور عملی نمونه هایی از گِل تهیه شد تا شرایط ساخت پاها با مفتول سفالی بررسی گردد . بدلیل محدودیت در نمونه برداری از آزمایش میکروسکوپ الکترونی روبشی sem-edx و باز پخت لعاب برای شناسایی ترکیبات و منشاء رنگی لعاب استفاده شد . پس از مرمت وبازسازی قسمتهای شکسته و کمبودهای مجسمه ، به منظور ایستایی و استحکام مجسمه ، درون پاها ، در راستای آرماتورهای پیشین ، آرماتورهایی قرار داده و پیشنهاد شد با قرار دادن یک پایه در زیر شکم ، از فشار برروی پاها کاسته و مجسمه نسبت به ضربه احتمالی ، مقاوم گردد .
منابع مشابه
مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure
کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...
متن کاملمجسمه های گچی سلجوقی
مجسمههای گچی در روند تبارشناسی و تاریخ نگاری هنر سلجوقی مهجور مانده است. این گونه کمال یافته حتی از آن روی که مصداق بارز و تجسم یافته اندیشه «تحریم شمایل نگاری» در شریعت و فقه اسلامی است؛ در احتساب ظرفیتهای هنری- صنعتی تمدن اسلامی نیز نادیده انگاشته و مورد بیمهری واقع شده است. با همه این تفاسیر وجود نمونههای درخور توجه و برجای مانده مجسمههای گچی از دوران سلجوقی، گواه آن است که هیچ عامل با...
متن کاملنسبت میان مجسمه با محیط و مخاطب
میزان موفقیت یک عنصر هنر شهری به زمینهگرایی اثر و همخوانی آن با فرصتهای ارایه شده محیطی وابسته است. ارتباط بین مجسمه با فضا و نسبت حاکم میان شاخصههای فیزیکی (ابعاد، جنسیت) و غیر فیزیکی (موضوع، سبک، کارکرد) مجسمهـ که در فرایند خلق اثر منجر به ایجاد شاخصههای ذهنی منظر شهر از جمله ایجاد هویت و خاطره ذهنی مشترک و حس تعلق میشودـ با مکان نصب اثر که شامل سه رکن، محیط، معماری و مخاطب است؛ از عو...
متن کاملبررسی تطبیقی نمایشواره های کاروانی حمل مجسمه در ایلام باستان با تابوت واره های پس از اسلام
این مقاله به بررسی تطبیقی، باستان شناختی نمایشواره های کاروانی حمل مجسمه و تابوت واره های کارناوالی پس از اسلام می پردازد. در نقش برجسته های کول فرح شماره 3 شاهد اجرای مراسمِ مذهبیِ حمل مجسمه بر دوش ایلامیان هستیم. در این نقش برجسته، یک شاه ایلامی به همراه تعداد کثیری از ایلامی ها در حال راهپیمایی، حمل و اهداء یک مجسمه به یک مکان مقدس هستند. حیوانات قربانی به وسیله شکارچیان شاه در جلو شرکت کنندگا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده معماری و هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023